ISRT Interval Shuttel Run Test.

 

 

Een trainer wil een fysiek belastbare groep sporters trainen.

De sporter wil het hoogst haalbare uit zich zelf halen en in de loop van het seizoen steeds fitter worden.

In een team is niet elke sporter even belastbaar of even fit.

Met de ISRT Interval Shuttel Run Test kan de fitheid, belastbaarheid en het herstelvermogen gemeten worden.

Aan de hand van de uitslagen kan een sporter die minder belastbaar is een aangepast trainingsschema krijgen.

In no time heeft de trainer weer een volle groep sporters die allemaal ongeveer even belastbaar zijn in trainingen en wedstrijden.


Hoe werkt de ISRT.

 

 

Alle spelers krijgen een hartslagmeter om die met bluetooth verbonden is met een IPad.

De spelers lopen een afstand van 20 meter en dit 4, 5 of 6 keer achter elkaar.

Een speaker zorgt voor de coaching over wanneer de spelers mogen lopen en wanneer wandelen.

Deze inspanning duurt telkens 30 seconden, daarna krijgen de sporters 15 seconden lang een actieve wandelpauze.

Dit alles herhalen we tot stap 35, 48, 55 of 61 naar gelang het level van het team dat ik test.

Na de test wordt het herstelvermogen gemeten door middel van twee minuten rust.

Deze test duurt nog geen 10 minuten en is zodoende in elke training in te bouwen.

De ISRT wordt submaximaal gelopen, wat inhoudt dat er geen verzuring plaatsvindt.

Een trainer kan gewoon lekker trainen na de test.


De testuitslagen.

 

De trainer krijgt een compleet uitgewerkt test rapport.

Hier in staan alle ISRT (en andere) testen die ooit van deze speler gemaakt zijn.

Ook wordt er bij gemeld wat er voor verbetering vatbaar is en indien nodig een trainingsschema.

 

Wanneer de ISRT uitvoeren?

 

Op regelmatige tijden deze test uitvoeren maakt de testgegevens nog betrouwbaarder.

Sommige clubs vragen mij 3 x per jaar en andere 7 x per jaar een test uit te voeren.

Ideaal zou zijn:

 

·        In de tweede week van het seizoen dat de groep weer traint.

·        Een week voor de competitie begint.

·        Half tot eind oktober.

·        Net voor de winterstop.

·        De week voordat de wedstrijden weer starten na de winterstop.

·        Eind maart of begin april.



 


Beelden uit het filmpje zijn gemaakt tijdens:

·     De opleiding fysieke trainer voetbal van Toine van de Goolberg.

·     Trainingen met Bradley de Nooijer (prof voetballer).

·     Testen bij MHC Maastricht.


 
 
 
E-mailen
Bellen